Kreatywne zabawy z maluchem

Każda mama chce dobrze dla swojego maluszka, chce od najwcześniejszego okresu jego życia wspierać go, pomagać poznawać i zrozumieć świat. Często zastanawiamy się jak się bawić z maluchem, żeby jednocześnie wspierać jego prawidłowy rozwój ruchowy i umysłowy.

Jak i kiedy zacząć?

Dziecko tak naprawdę od chwili urodzenia jest narażone na całą masę bodźców, wszystko jest dla niego nowe. Dotyk, zapach, głos mamy wszystko to stymuluje dziecko. Zaczyna od poznawania Ciebie, potem zaczyna rozpoznawać innych członków rodziny – tatę, babcię rodzeństwo. Dziecko w tym okresie rozwija się, rośnie błyskawicznie. Gdy nasz maluszek zacznie zwracać uwagę na dźwięki, nasłuchiwać wtedy możemy zacząć wprowadzać pierwsze zabawy, pokazując dziecku świat. Zacznijmy małymi kroczkami, nie wprowadzajmy wielu bodźców naraz, bo to może zwyczajnie drażnić i męczyć maluszka, a to będzie skutkowało zniechęceniem, Twoim i dziecka. Jak zatem wspomóc naszego szkraba?

Dostosuj zabawę do rozwoju dziecka.

Żeby było łatwiej, skupmy się na pierwszym roku życia maluszka i podzielmy to na okresy:

  • 0-3 miesiąca – w tym okresie nasza zabawa z dzieckiem powinna polegać na masowaniu, dotykaniu, zapoznawaniu malucha z otaczającymi go przedmiotami. Podczas zabawy wskazane jest czułe spokojne, łagodne przemawianie do maleństwa. Można też próbować delikatnie obracać dziecko, zmieniać jego pozycję. W tym okresie dziecko nie widzi jeszcze dobrze, a wzrok ma nieostry. Można mu pokazywać różne przedmioty, ale najlepiej w mocno kontrastujących barwach.
  • 3-6 miesięcy – w tym czasie dziecko jest już bardziej aktywne, przejawia duże zainteresowanie otaczającym go światem. Uczy się turlania się, pełzania po podłodze, chwytania przedmiotów, gaworzenia, poznaje i bawi się swoimi rękami i nogami. Wchodzi z nami w interakcję, rozpoznaje nasz uśmiech i reaguje na niego, obserwuje ruchy ust i mimikę twarzy.
  • 6-9 miesięcy — dziecko w tym okresie próbuje już siadać, zaczyna poznawać świat z trochę innej perspektywy, próbuje się przemieszczać poprzez pełzanie i turlanie, niektóre dzieci próbują raczkować. Dziecko podejmuje też próby dialogu z Tobą, chce uczestniczyć w rozmowach.
  • 9 -12 miesięcy — dziecko w tym wieku sporo już umie i bardzo chętnie uczy się nowych rzeczy, sprawia mu to radość. Opanowało już doskonale raczkowanie, może podejmować pierwsze próby stania i chodzenia przy oparciu. Komunikuje się z otoczeniem niewerbalnie, zaczyna sklejać pierwsze krótkie słowa, bawi się swoim głosem, popiskując i krzycząc. Rozumie bardzo dużo słów, reaguje na swoje imię. W tym wieku pojawiają się również pierwsze lęki.

zabawy z dzieckiem

Jak się bawić?

Wiemy już co i kiedy wspierać w rozwoju maleństwa, przed nami kolejne wyzwanie jak się bawić. Wiem i rozumiem, że niektórzy rodzice nie bardzo potrafią się bawić ze swoimi dziećmi, nie umieją wymyślić sposobów na zabawę. W Internecie jest pełno przykładów, podpowiedzi i propozycji. Pozwoliłam sobie wybrać parę pozycji i przedstawić tutaj te, w które ja bawiłam i bawię się z moim dzieckiem.

0 – 3 miesiąca

  • Mów, głaszcz, śpiewaj, poruszaj delikatnie w rytm wierszyka rączkami i nóżkami dziecka
  • Leżąc na plecach, połóż dziecko na swoim brzuchu, mów do niego, śpiewaj, to zachęci dziecko do prób podnoszenia główki.
  • Podczas pielęgnacji dziecka nazywaj jego części ciała i dotykaj je albo całuj w tym momencie w to miejsce.
  • Pokazuj dziecku jakąś zabawkę, a potem powoli przesuwaj ją w bok. To ćwiczenie pomoże mu opanować obracanie się na bok. Zachęcaj dziecko do łapania zabawki, w nagrodę daj mu się nią chwile pobawić.
  • Opowiadaj dziecku o różnych rzeczach, mów. Im więcej mówisz do dziecka, tym szybciej zacznie rozwijać mowę, gaworzyć
  • Pokazuj dziecku jak bawić się zabawkami, potrząsaj grzechotką, naciskaj piszczącą, grającą zabawkę. Złap maluszka za rączkę i powtórz tę czynność.
  • Słuchaj z dzieckiem muzyki, włączaj grające zabawki. Wbrew pozorom muzyka jest bardzo ważna w rozwoju dziecka.
  • Pokazuj mu różne kolorowe obrazki i zabawki. Na początku dziecko będzie na nich skupiało wzrok tylko przez chwilę, z czasem będą to coraz dłuższe okresy.
  • Pokazuj dziecku, daj podtykać zabawki o różnym kształcie i różnej powierzchni i strukturze. Dziecko dotykiem poznaje świat.
  • Noś dziecko na rękach tak, aby mogło obserwować otaczający go świat.

3 – 6 miesięcy

  • Baw się z maluchem w „a kuku” – pokazuj dziecku zabawkę, a potem ją chowaj poza zasięgiem wzroku dziecka. Szukajcie go razem, nazywaj miejsca, gdzie jej szukacie.
  • Niech dziecko towarzyszy ci w miarę możliwości w wykonywaniu codziennych czynności, nazywaj je, mów co robisz.
  • Kiedy przebierasz je albo kąpiesz mów do dziecka, nazywaj czynności, części ciała, które mu akurat myjesz, pokazuj rzeczy i przedmioty, nazywając je, np. zaraz zmienię Ci pieluszkę – pokaż dziecku pieluszkę.
  • Staraj się prowokować malucha do „rozmowy”, powtarzaj dźwięki, które ono wydaje.
  • Połóż się razem z dzieckiem, pozwól mu się dotykać, nazywaj części ciała, za które cię chwyta.
  • Prowokuj dziecko do pełzania – połóż dziecko na dywanie na brzuszku, w małej odległości połóż przed nim ulubioną, kolorową zabawkę, ręką naciśnij stópki dziecka, powinno go do pełzania.
  • Połóż dziecko na kocu i powolutku unoś jedną stronę koca, prowokując dziecka do obracania się.
  • Baw się z dzieckiem w samolocik, sprawi mu to wielką frajdę

6 – 9 miesięcy

  • Weź do ręki trzy różne zabawki np. pluszaka, klocek i piłkę. Pokazuj dziecku te zabawki, nazywając je. Następnie poproś dziecko, żeby podniósł piłkę, klocek itd.
  • Za pomocą pustego kubeczka, plastikowego talerzyka, łyżeczki baw się z dzieckiem w jedzenie. Pokazuj dziecku odpowiednie czynności, nazywaj je. Potem spróbuj te czynności wykonać razem z dzieckiem, również je nazywając.
  • Baw się z dzieckiem w telefon. Weź do ręki słuchawkę i mów – Halo, Halo, potem przyłóż do ucha dziecka, odbądź krótką prostą wymyśloną rozmowę. Przyłóż słuchawkę do ucha dziecka i obserwuj czy zacznie gaworzyć do słuchawki.
  • Schowaj w dłoni albo pod pieluszką tetrową jakąś drobną zabawkę, odkryj zabawką, potem ponownie ją zakryj, Zapytaj dziecko, gdzie jest zabawka, ponownie ją odkryj.
  • Weź dziecko na ręce i zróbcie spacer po domu. Pokaż dziecku różne powierzchnie o różnej temperaturze i strukturze. Nazywaj te powierzchnie np. ciepłe, gładkie.
  • Daj dziecku do zabawy duży pojemnik i klocek. Pokaż mu jak wrzucać klocek do pojemniczka. Kiedy dziecku uda się powtórzyć tę czynność bij brawo.

 

9 – 12 miesięcy

  • Usiądź na ziemi naprzeciwko dziecka, turlaj do niego piłeczkę, powtarzaj często tę zabawę a dziecko szybko nauczy się turlać piłeczkę w Twoją stronę.
  • Daj dziecku dwa kubeczki plastikowe, jeden pusty drugi z odrobiną ziarenek ryżu. Pokaż mu jak przesypywać ziarenka z jednego kubeczka do drugiego.
  • Za pomocą piramidy edukacyjnej (różnej wielkości kubeczków) pokaż mu jak wkładać jeden w drugi. Zacznij od dwóch kubeczków, jak dziecko opanuje tę umiejętność dodaj kolejny kubeczek.
  • Możesz się bawić z dzieckiem w przelewanie wody z kubeczka do kubeczka lub za pomocą łyżeczki.
  • Na spacerze zbierajcie „skarby”, a potem w domu wysypcie je i pokazuj dziecku każdy skarb i nazywaj go (kamyczek, listek, kasztan).
  • Baw się z dzieckiem podczas kąpieli, daj mu gąbeczkę i ucz je samodzielnego mycia.

 

Tych zabaw jest cała masa, ogranicza nas tylko własna pomysłowość i wyobraźnia. Podczas zabawy zawsze pamiętaj o bezpieczeństwie. Nie rób niczego na siłę, jeśli dziecko nie akceptuje jakiejś zabawy nie poddawaj się, spróbuj znowu za parę dni.

zabawy z dzieckiem

Post Author: ekspert

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *